Jak vyčistit ložiska v inline bruslích

Textové návody s fotkami už vyšly z módy, proto jsme pro vás připravili nové video o tom, jak vyčistit ložiska v bruslích. Je to návod, který jsem používal jako závodník, aby ložiska jela vždy co nejlépe, řeknu vám ale také, jak se o ně postarat, když vám nejde tolik o výkon, jak spíš o jejich životnost.

Pokud se servisem chcete pomoci, rádi vše uděláme za vás stejně, jako vidíte ve videu. Vaše ložiska pojedou jako nikdy dříve! Stačí k nám brusle donést nebo poslat na prodejnu a my vám je skvěle připravíme.

Většinou je čištění docela otravná a zdlouhavá záležitost, ale když na to jdete se správným vybavením, tak s trochou cviku vám čištění sady ložisek nezabere více než čtvrt hodiny:-).

Moje vybavení na čištění ložisek sestává z imbusového klíče s kovovým "hříbkem" na vyndání ložiska z kolečka, trochou technického benzínu pro samotné čištění, čistička ložisek Inlinespeed, špendlík pro sundání krytek z ložiska a jeho "otevření" a na závěr bruslařský olej.

Pokud vám postup i výsledek ve videu přijde super, ale nechcete se s tím špinit, doneste nebo pošlete nám vaše brusle a my vám je rádi vyčistíme - podívejte se ZDE.


Původní textový návod vám tu nechám také, pokud neradi sledujete videa, nebo kdyby vám z videa nebylo vše jasné.

Pro začátek musíme samozřejmě vymontovat kolečka z rámu pomocí klíče, eventuálně u fitness bruslí pomocí klíčů dvou. Po uvolnění kolečka následuje vytažení ložisek z koleček. Toto může být rozdílné u fitness a speed bruslí, protože jsou použité různé vymezovače (spacery).

U speed bruslí stačí zasunout kovový "hříbek" do ložiska a trochu zapáčit, viz obr. U fitnessových bruslí se běžně používá jiný vymezovač mezi ložisky, takže není možné hříběk do ložiska zasunout. Pro vyndání takovýchto ložisek stačí zatlačit "hříbkem" tak, abychom ho dostali do ložiska. Tímto tlakem působíme na vymezovač, přes který vytlačíme ložisko na druhé straně kolečka. Poté už jen opět vypáčíme druhé ložisko jako u speed bruslí.

Poslední krok z přípravné části na samotné čištění je pak odejmutí gumových krytek ložisek. Lze to provést dvěma způsoby - podebráním krytky z vnitřní strany špendlíkem a následným vyloupnutím, nebo u ložisek s jednou stranou otevřenou můžete krytku jednoduše vytlačit špendlíkem prostrčeným druhou stranou podél plastové klece na kuličky. U ložisek s plechovou krytkou je práce trochu náročnější a je nutné nejprve uvolnit "pojistku" ve tvaru C-kroužku, který je umístěn těsně u vnější hrany ložiska nas krytkou. Tento kroužek najdeme špendlíkem, když pojedeme podél vnějšího okraje ložiska, dokud se nám špendlík nezasekne o mezeru. Tlakem na jeden z konců mezírky C-kroužek stlačíme a on sám vyskočí. Pozor ať ho neztratíte! Pak už stačí jen podebrat špendlíkem plechovou krytku a vyndat ji.

Když máme ložiska připravená k čištění, nasadíme hmoždinku na ruční šlehač, kterému jsme ještě předtím kleštěmi ustřihli vrtulku na mléko, aby zůstala jen samotná osička. Hmoždinku je nutné nějak na osičku připevnit, aby se neprotáčela a aby byla správně vyvážená v ose otáčení. Já toto řeším obyčejným stažením hmoždinky vázacím drátkem.

S takto připraveným strojkem pak každé ložisko několikrát necháme protočit v benzinu, aby se dostatečně vyplavily všechny nečistoty a ložisko bylo jako nové. Jediná důležitá věc u tohoto kroku je dát pozor na to, aby se ložisko co nejméně točilo pomocí šlehače. Mnohem efektivnější je ložisko pouze chvilkovou rotací motorku roztočit a dále nechat ložisko se točit setrvačností. Pouze tak se totiž pohybují všechny části ložiska a mohou se tak vyplavovat nečistoty ze všech koutů. Naopak pokud budete ložisko moc dlouho točit motorkem a nedáte mu prostor se točit samo, může nastat odstředění nečistot do skulinek mezi kuličkami a kovovou drážkou a ložisko zatuhne. Pak je nutné ho nejprve prsty rozhýbat, aby se opět alespoň trochu samo točilo.

Ložiska necháme okapat a oschnout, načež můžeme a nemusíme použít olej. Já osobně ho používám, ač se bez něj ložiska na první pohled točí lépe. Při zátěži ale ložiska s olejem vydrží déle čistá a méně se obrušují, takže mají i delší životnost. Pro promazání ložiska stačí jedna kapka oleje, kterou pak protočením ložiska roznesu na všechny kuličky.

Toto je poslední fáze čištění a po ní následuje už jen uvedení ložiska do původního stavu, tzn. nacvaknout zpět gumové krytky a vložit ložiska spolu s vymezovačem do kolečka. Tím je celý proces čištění úspěšně dokončen a můžete se opět vydat bruslit:-).

Jak již zmiňujeme výše, návod je návod, ale čištění stojí nějaký ten čas a úsilí. Pokud čas nemáte a chcete mít čistá ložiska, domluvte se s námi a my to uděláme za vás.